יום רביעי, 27 באוגוסט 2008

החינוך בזכוכית מגדלת

לאורך השנים פעלתי רבות בתחום החינוך הפורמלי והא-פורמלי בבית אריה: תחום החינוך קרוב לליבי במיוחד ועל כן הקפדתי לגבש את העקרונות הבאים תוך שיחות והתייעצות עם אנשי חינוך הן ביישוב והן מחוצה לו.
אינני מקלה ראש באף פרט מפרטי התוכנית.
התוכנית דורשת המשך עבודה מעמיקה והתאמה לבית אריה עופרים.
עקרונות מנחים של תוכנית הפעולה –

החינוך בסדר עדיפות גבוה:
* הפניית תקציבי מועצה לטובת מערכת החינוך והתרבות בישוב
* קבלת תקציבים מיוחדים לנושא החינוך
* גיוס תרומות

החינוך הוא הכלי המניע וחזות הכל בישוב-
דרכו נחנך אזרחים טובים, נבנה את עתידם האישי של ילדינו , נהפוך את הישוב לאבן שואבת לתושבים נוספים (וגם נצליח להביא יזמים, משקיעים ותורמים לתחומים שונים בישוב) ומשפחות צעירות, נשמור על ערך נכסינו ונרחיב את הישוב.
מערכת החינוך תפעל כמערכת מאוחדת-
על כל גווניה (פורמלי וא-פורמלי) , תוך הפעלת כל האמצעים הקיימים בישוב באופן מרכזי.גיבוש תוכנית אב מסודרת - מציאת פתרונות מתוך בדיקה מעמיקה של המצב הקיים.
ניהול החינוך באופן עצמאי כמשק סגור- (הן של מערך החינוך הפורמלי והן של הא- פורמלי) -
* תרבות ופעילות חברתית ותמיכה בו ע"י הרשות במקרים הנדרשים.
* מיצוי מקסימלי של פעילות המורים חיילים בישוב לטובת מערכת החינוך והתרבות כולה.
* הקמת גרעין בני שירות (ש"ש) של תנועת הצופים בישוב.
* מחלקת חינוך נוכחת ופעילה הרואה תמונת על של הפעלת כל גורמי החינוך ומשלבת ביניהם.

הפעלת ועדת חינוך/מנהלת חינוך-
שבה יהיו חברים תושבי בית אריה -עופרים בעלי ניסיון בתחום, תושבים המעוניינים לקיים חשיבה מסודרת ולפעול בתחום ויועץ חיצוני בהתאם לצורך.
דגשים כלליים בתחום מערכת החינוך הפורמלי-
גני ילדים ומעונות-
* סיוע, טיפוח , תמיכה והשקעות בבית הספר ובגני הילדים.
* הפיכת סביבת הלימודים והגנים לאטרקטיבית.
* השקעה בצוות הגננות, סייעות- השתלמויות, גיבוש וכד'
* שיפור אמצעי הלימוד והכנסת אמצעי לימוד טכנולוגיים כיאה למאה ה 21.
* העשרת הפעילות בגנים (לדוגמא: חוגי אנגלית, מדעים, ג'מבורי)
בתי הספר-
* בתי ספר קהילתיים בניהול עצמי (בליווי צוות מקצועי – פנימי וחיצוני) כמשק סגור.
* הקמת מבנים באתרים נפרדים לחטיבת ביניים ובית הספר העממי.
* גיוס תקציבים נוספים ומיוחדים ותרומות לבית הספר ע"י הפניית בית הספר לפעילות במסגרת נושא ייחודי . לדוגמא ע"י: בית ספר ירוק, בית ספר עם דגש בתחום האומנויות , יזמות וכד'.
* בדיקת כדאיות ואפשרות הכניסה לתוכנית "אופק חדש" של משרד החינוך וקבלת החלטה עם בתי הספר.
* בניית תוכנית תגמול ותמרוץ מורים מחוץ למסגרת השכר הרגילה כדי לעודד מורים מעולים להגיע ללמד בבית אריה (לדוגמא : השתתפות בשכר לימוד והשתלמויות , תמיכה בספרות מקצועית, החזר הוצאות).
* הפעלת תושבים ותיקים וגימלאים לטובת התלמידים במסגרת הלימודים (לדוגמא: הרצאות של תושבים בהתנדבות על נושאים בהם הם מתמחים או שקרובים לליבם, שיעורי עזר ועוד)
* שיעורי עזר ותגבור לתלמידים ברמות שונות- ינתנו ע"י סטודנטים בני הישוב תמורת מלגות לימודים או השתתפות בפרויקט פר"ח
* תוכנית מצויינות כוללת- כדי לעודד תלמידים להצטיינות בלימודים יקבלו תלמידים מכיתה ד' ומעלה שממוצע ציוניהם מעל 90 הנחה של 5% בפעילות חוג המאורגן ע"י המועצה.
מתנ"ס-
* פעילות המתנ"ס תתקיים בכל המבנים והאתרים הקיימים בישוב- כולל בית הספר.
* פעילות חוגים חייבת לתפוס נפח ומקום כראוי ליישוב קהילתי כך שתתן מענה כולל לכל פלחי האוכלוסיה (ילדים נוער ומבוגרים)ובהתאם לדרישתה. כל זאת באמצעות מערכת פעילויות וחוגים משולבת- פנימית באחריות המתנ"ס או מופרטת.
* פעילויות לילדים ונוער בעופרים- עפ"י דרישה וצרכים ספציפיים
* מערך היסעים מוסדר (בתשלום) בין בית אריה ועופרים- כדי לאפשר השתתפות בפעילויות בשני האתרים*עידוד יזמות פרטית של חוגים ופעילויות תרבות- במתקני הישוב כתוספת והעשרת הקיים.

אין תגובות: